Close

De autokampeer-bak!

Autokamperen zonder auto is nogal lastig. Gelukkig heb ik dat probleem niet! Ik rijd namelijk een Toyota Hilux die nog wel zeker een flink aantal jaren mee moet kunnen gaan!

 

De Hilux

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Nicky Hendriks (@nhendriks.nl)

De Hilux is zeker geen onbekende in de wereld van de pick-up trucks. In februari 2023 heb ik deze auto gekocht, in eerste instantie omdat ik op zoek was naar een vervanger voor mijn Fiat Seicento. Ik werd weer freelancer en met zo’n Seicento is het echt niet leuk om stad en land af te reizen. Ik wilde een bedrijfswagen maar qua busjes was het aanbod schaars; nieuw zou jaren duren en occasions waren voornamelijk witte bussen en ik ben geen pakketbezorger. Ja, ik weet dat wrappen een optie is maar dat ging mij ook weer iets te ver, daarbij zag ik de Hilux al voorbij komen en ik was eigenlijk al gelijk verkocht!

Nou, op naar Steenwijk voor een proefrit bij de dealer, toen de verkoper de wagen startte was ik eigenlijk al verkocht; het geluid, het formaat, de mogelijkheden. Alles aan deze bak schreeuwde dat ik ‘m moest hebben. Natuurlijk heeft Top Gear met hun allesvernietigende testmethoden op een jaren ’80 modelletje ook wel geholpen, samen met het feit dat de Hilux steevast ’the vehicle of choice’ was voor de specials zoals bijvoorbeeld de Polar Special. Wat ook helpt is het imago dat deze wagen heeft in landen als Zuid-Afrika en Australië waar het toch wel de meest populaire wagens zijn. Nog nooit had ik zo gelukkig in een auto gereden en nog voor ik de hoek om was zat de verliefdheid er al in! Nou de financiën nog in orde krijgen en dan kon ie mee!

 

Iets dieper dan

De Hilux is een 8e generatie Hilux Active Xtra Cab uit 2020 met een 2.4L GD-FTV diesel motor. Deze motor geeft de auto een vermogen van 150PK en 400Nm koppel. Leeg weegt de auto rond de 2100kg. Dit was echter voor de upgrades. Standaard rijdt de auto op basis van achterwielaandrijving maar omschakelen naar vierwielaandrijving is mogelijk. De verdeling tussen de voor- en achteras verloopt dan via een directe aandrijving. Naast vierwielaandrijving is het ook mogelijk om de auto in ‘low four’ te zetten waardoor je enorme hoeveelheden tractie krijgt. Daarnaast kan er nog een differentieel-slot op de achteras ingeschakeld worden. De topsnelheid ligt op de 172 kilometer per uur (op basis van GPS-data). 


De kampeerbak

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Access Anywhere (@accessanywhere.nl)

Al sinds ik de Hilux heb wilde ik een tonneau cover, oftewel iets om de laadruimte af te sluiten. Vaak zie je deksels op pick-ups maar dit vond ik zonde van de ruimte, ik wilde een canopy! Na maanden lang uitstellen ging ik op bezoek bij de Toyota dealer om te kijken naar een origineel. Helaas werden deze niet meer gemaakt en de reguliere covers zouden net zo duur zijn als een third-party canopy. Dan maar verder kijken. Na wat rondzoeken kwam ik uit bij de website van Gitrax, een off-road montagebedrijf in België, deze boden de Alu-Cab Explorer Canopy aan. Deze zag er interessant uit, vooral wat de mogelijkheden betreft! Destijds wilde ik nog echt voor een bedrijfswageninrichting gaan, dus roofrack voor eventuele lange voorwerpen, een ladesysteem en stellingen in de wagen. Na meerdere concepten uitwerken was er een plan.

Nog voor de canopy gemonteerd werd gingen al deze plannen echter al van tafel, want waarom geen overlander bouwen? Nou, dat gebeurde, op het roof rack kwam een luifel, dit werd de Rhino Rack Batwing. Tijdens mijn bezoek bij Gitrax voor de montage liep ik wat rond door de showroom, ik had al een tent van ARB op het oog maar deze hadden ze niet staan. Wat ze wel hadden staan waren verschillende tenten van Vickywood. Mijn oog viel direct op de Big Willow 160, nou is deze voor mij een maatje te lomp dus het werd de Big Willow 140, ietsjes smaller maar perfect voor mijn doelen. Gelukkig konden ze deze gelijk mee monteren! Het eindresultaat was een complete metamorfose, een flink legere bankrekening en een hele blije Nicky! Gelijk naar huis om de auto te showen natuurlijk!


De toekomst

Er staan nog een aantal upgrades op de planning, de laadruimte is bijvoorbeeld erg onhandig en niet optimaal te benutten. Hiervoor komt er nog een ladesysteem in, momenteel gaat mijn oog uit richting een systeem van BEKS maar dat heeft niet echt een reden. Ik wilde eerst voor een kant en klaar modulair systeem van bijvoorbeeld ARB of Alu-Cab gaan. Deze zijn echter niet echt naar mijn smaak aan te passen en het voornaamste issue: ze zijn allemaal te kort! Mijn laadruimte is 1,80m diep maar de langste modellen lades gaan tot 1,50. Dat is natuurlijk zonde en dan maar custom laten bouwen. Het grappige; het prijsverschil is uiteindelijk minimaal of zelfs goedkoper.

Verder wil ik er ook graag elektronica in gaan aanleggen met een tweede accu achterin om apparaten zoals bijvoorbeeld de koelkast of een compressor te voorzien van stroom. Ook komt er een omvormer bij om dingen als laptops, camera’s of Makita-accu’s te laden. Dat laatste is toch nodig omdat de wagen ook een bedrijfswagen is en mee gaat naar klussen. Ook is er de wens om een Nespresso-machine te kunnen draaien. Hoewel een Mokka Express de ultieme manier van koffiezetten is, is dit niet altijd even snel en makkelijk.

De koelkast heb ik trouwens al wel gekocht! Die draait nu op een 12 volt-stekker in de cabine maar gaat uiteindelijk wel achterin op 230 volt. Na flink wikken en wegen kwam de conclusie dat de EcoFlow Glacier voor mij de meest optimale unit is. De mogelijkheid om zowel te koelen als vriezen, in twee zones of in een enkele zone en de ingebouwde accu maakten dit voor mij de beste keuze. Er zit tevens een ijsblokjesmachine in, erg fijn als ik eens op roadtrip kamp ga opzetten en zin heb in een verse ijsthee of nog beter: een gin tonic!

 

Exterieur

Aan het exterieur gaat er ook nog wel het een en ander veranderen; er komt bijvoorbeeld nog een tweede roof-rack op de cabine. Deze ruimte is nu namelijk niet benut en dat is zonde! Verder moeten er wat zaken gebeuren die een echte off-roader nodig heeft, van recovery points tot een lier tot extra verlichting. Dit staat allemaal echter voor de lange termijn. Eerst het ladesysteem en stroom. Uiteindelijk zal de auto toch altijd een soort ‘ongoing project’ zijn met ditjes en datjes dat steeds verandert. Is het niet aan de auto, dan is het wel aan de uitrusting die ik mee neem. Er komt sowieso ooit een update op de blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.